Hírek

Velünk történt

Az egészség összeköt

Ott voltunk az I. Hatékony Egészségfejlesztési Konferencián és Civil Expo-n

Pozitív szenvedélyek határok nélkül

A Köztársasági Elnöki Hivatal támogatásával valósult meg a Pozitív szenvedélyek határok nélkül programsorozatunk.

Egy függőséggel küzdő esetében a gyógyítás már nagyon nehéz, ezért érdemes a hatékony megelőzésre helyezni a hangsúlyt. A prevencióban a gyermekekkel és fiatalokkal foglalkozó szülőknek, felnőtteknek van jelentős szerepe, hiszen ha egy fiatal nem kap mintát gyermekkorában arra, hogyan lehet a boldogságot elérni, vagy saját hibáján kívül nem tud olyan körülményeket teremteni, hogy boldog lehessen, akkor tévutakon törekszik erre. Ukrajnában napjainkban nagyon sok fiatal marad a nagyszülőkkel, mivel szüleik külföldön dolgoznak, onnan ritkán látogatják őket. Éppen ezért tartottuk fontosnak, hogy az egészséges életmódra való felkészítését Kárpátalján is elindítsuk. Magyarország Köztársasági Elnöki Hivatala támogatásával indult útnak a Pozitív szenvedélyek határok nélkül pilóta program.

Idén, február 1-március 8. között 6 település 9 iskolájában jártunk: Nagydobronyban, Ungváron, Munkácson, Nagyszőlősön, Ráton és Beregszászban.

Nagy örömömre szolgált, hogy a gyerekek nyitottan, érdeklődve álltak a programhoz. Különösen örültem annak, hogy sikerült könnyen kialakítani a közös munkát, így interaktívvá tenni a foglalkozást. A mindenkori módszerünk szerint dolgoztunk, és hagytuk, hogy a beszélgetések témáját - amennyire a program engedi - a diákok érdeklődése határozza meg. Tettük ezt azért is, mert az időnk borzasztóan kevés volt arra, hogy mindenre kitérjünk.

A foglalkozás első néhány percét ismerkedésnek, szintfelmérőnek szántuk, hogy könnyebb legyen elmerülni a fiatalokat közvetlenül érintő kérdésekben. (90 perces foglalkozás után szívesen maradtak volna még. Ez is azt mutatja, hogy milyen fontosak az ilyen, őket érintő témák, külsősök szakemberek bevonásával). Az előadáson nyitott kérdésekkel vezettük rá a diákokat a helyes megoldásokra. Elsősorban azt erősítettük, hogy minden, ami bekerül a szervezetbe, hatással van az agy és a test működésére, és arra is, hogy a legális és az illegális anyagok milyen módon befolyásolják mindezt.

A kisebbeknél a test megismerése, az énkép felismerése került előtérbe. A felsősöknél ezeken a témákon keresztül jutottunk el fokozatosan a drogokig, a monitorfüggőségig, a médiahatásáig. Az előadások záró témája mindig a pozitív szenvedélyek voltak, hogy erősítsük bennünk a szenvedély nem betegség, ha az pozitív értelemben jelenik meg az életünkben a magunk és mások örömére.

A kárpátaljai középiskolák diákjai sem térnek el a magyarországi átlagtól. A dohányzás tekintetében voltak összemosolygások, jelezve, hogy ők is kóstolgatják, volt, aki felvállalta, hogy a társaság kedvéért dohányzik. Próbáltuk megbeszélni, hogy a kortársak kedvéért sem kell az egészségünket károsítani, inkább más, pozitív szenvedélyekkel érdemes hatni a barátokra. Volt olyan iskola, ahol az osztályfőnök külön megkért, hogy a dohányzás témájával hangsúlyosan foglalkozzunk, mert az osztály 90 %-a érintett. Saját példákon keresztül vezettem rá a diákokat arra, hogy a nikotin komoly függőséget okoz, a benne rejlő több ezer rákkeltő anyag hamar megbetegíthet. Nem beszélve arról, hogy milyen sok pénzt spórolhatunk értelmes, egészséges dologra.

A diákokra nagy hatást gyakorolt a dizájner drogokat bemutató riportfilm, amely érthetően és egyértelműen bemutatta, hova vezet, ha másokra hallgatunk, ha mások kedvéért drogozunk, ha nem időben fordulunk segítségért, akkor baj lehet. Szívesen hozzászóltak és értelmezték azt is, ami a film mögött volt olvashat. Igyekeztünk erősíteni bennük, hogy nincs értelme kóstolgatni az ismeretlent.

Kárpátalján is nagyon erős a kortárshatás. Kiemelten jelen volt a család témája. A szülők távollétére, a kevés együtt töltött hasznos időre panaszkodtak a diákok. Sok szülő külföldön dolgozik, a gyerekeket sokszor nagyszülők nevelik, akik engedékenyebbek. Az alkoholfogyasztás közvetlenül nem érinti a diákokat, de volt, amikor kiderült, hogy egy-egy családban ez bizony generációs-probléma. Az energiaital viszont itt is súlyos problémaként jelenik meg, akárcsak Magyarországon. Az iskolás nemzedéknek már lételeme ennek az üdítőitalnak a fogyasztása ezért alaphangon pörögnek. Ebből adódóan is lehet, hogy folyamatosan kialvatlanok, álmosság ellen újabb energiaitalt fogyasztanak és a folyamatnak nincs vége! A korábbi Coca-cola-nemzedék után ez az energiaital-nemzedék!

A felsősöknél próbáltuk felvázolni, melyek azok a tudatos döntések, amelyek meghozatala szükséges az egészséges életúthoz. Mindkét korosztálynál hangsúlyos volt a médiahatás, az okos-eszközöktől való függés. Az ezzel kapcsolatos filmen kacagtak ugyan, de egyértelmű volt, hogy magukra ismertek. Szünetben is inkább cseten, messengeren kommunikálnak, még egymással is. Talán érdemes lenne bevezetni az iskolában, hogy tanórákon ne használjanak telefont. Volt olyan gyerek, aki arról mesélt, hogy náluk otthon hétvégén max. másfél órát lehet gépezni, de olyan is, akinek az egész hétvégéje az internetezésről szól. A nagydobronyi líceumban a gyerekek naponta max. 3 órára kapják meg a telefont. Javasoljuk a többi intézményben levetíteni A Look up, azaz Nézz fel című rövidfilmet, amely szókimondóan szembesíti a fiatalokat önmagukkal, vagyis az online nemzedékkel. Beszéltünk arról is, hogy az offline vagy online kapcsolatok a gyakoribbak, mit tegyünk, hogy élővé váljanak a baráti és emberi kapcsolatok. A virtuális világ nem a valós világ! Sok ember ide menekül, ki-ki miért, netán magányos, itt keresi a szeretetet, a barátokat vagy a szerelmet. De ez az igazi zsákutca.

Nagyon népszerű téma volt a média hatása, a reklámok befolyásolása. Célom volt felhívni a figyelmet arra, hogy amennyiben a későbbiekben kreatív ügynökségek munkatársai lesznek, tudják, ismerjék és ismerjék fel a reklámok fiatalokra gyakorolt hatását! És annak felelősségét! A téma kapcsán őket is bevontuk, így készült el néhány rajz is: cigaretta, alkohol, energiaital és netfüggőség ellen. Volt nagyon ötletes, szókimondó rajz is, de a szöveges részében vannak helyesírási és értelmezési hibák. Érződik, hogy többen ukránul gondolkodnak és próbálják magyarra lefordítani, ami nem mindig sikerül. Érdemes lenne mind több szituációs játékot játszani velük és kreatív feladatokkal fejleszteni a magyar nyelvtudást, mert a jó gondolatok bennük vannak, de mivel sok esetben nem tudják magyarul megfogalmazni, inkább elhallgatják. A pedagógusok visszajelzése alapján sikerült a legproblémásabb gyerekeket is aktivizálni. Ők szívesen kapcsolódtak be a párbeszédbe. A diákokat, hogy a saját gondolataik megfogalmazására bírjuk a Pozitivity társasjáték kártyáit hívtuk segítségül. Előfordult, hogy pont az a diák volt a legnyitottabb, aki egyébként nem túl kommunikatív. Jól vették a kérdéseket és szinte mindenki jó és érdekes választ adott.

Egy-egy megjelenéssel nehéz megváltoztatni a már meglévő szemléletet a diákokban, de mégis minduntalan tudatosítani kell bennük, hogy minden rossz környezeti hatás és szerencsétlen családi körülmény ellenére a jövőjük csak rajtuk múlik. Hisszük, "egy fecske is csinál nyarat!" Reméljük, hogy lesz folytatása az együttműködésnek, hiszen a prevenciós foglalkozások hatékonysága a folyamatjellegben rejlik. 

MÉDIAMEGJELENÉSEK:

TV21 HÍRADÓ - 2019.03.08.

KÁRPÁTALJA MA

KÁRPÁTI IGAZ SZÓ

KOSSUTH RÁDIÓ - HATÁROK NÉLKÜL - 2019.03.03. 18:02

KÁRPÁTALJA hetilap - 2019.03.16. (nyomtatott is!)

UA: Kárpátalja Közszolgálati Televízió nemzeti kisebbségek szerkesztőségének műsora

A DM ÉS A FAPSZ KhE BEMUTATTA

A DM Együtt egymásért, jótettekkel egy jobb világért

programja keretében bemutattuk "Az én csodálatos testem és lelkem" egészségmegőrző programunkat. Prevenciós tevékenységünket már ismerték Pest megyében, hiszen több alkalommal jártunk már más-más településeken. Így könnyű dolgunk volt, amikor felkerestük a Zichy Miklós Általános Iskolát, illetve a zsámbéki Tündérkert Óvodát. Mindkét intézmény örömmel fogadta a projektet. A speciális mozgó osztályteremben az egészséges, tudatos életmódra hívtuk fel a figyelmet. "Pozitív gondolkodással az egészséges életért" - ez volt a megfogalmazott célunk. A korosztályoknak megfelelő programokkal igyekeztünk a gyerekeket rávilágítani a természetes életszeretetre, megtanítva őket a helyes döntések meghozatalára. Ráébresztettük a gyermekeket saját személyiségük, egyéniségük egyedi, megismételhetetlen voltára, feltétlen értékére. Nem pusztán "nem"-et mondani tanítottuk meg őket, hanem arra is, mennyi mindenre tudnak "igen"-t mondani, miben tudnak örömöt találni, illetve szerezni másoknak.

A korábbi évek során Pest megyében nagyon sok helyen jártunk, de Zsámbék eddig kimaradt, így ezúttal a választott településünk: ZSÁMBÉK volt. A DM Magyarország kft támogatásának köszönhetően egy road-show keretében - a Zichy Miklós Általános Iskola, valamint udvarán - egy mozgó osztályteremben tartottunk egészségmegőrző és drogprevenciós foglalkozásokat 4-16 éves gyerekek részére.

Az általános iskolásoknak 1x45 perces foglalkozásokat tartottunk a mozgó osztályteremben, az iskola által összeállított beosztás szerint, követve a tanórák csengetési rendjét. Természetesen szünetben is nyitott ajtókkal vártuk az iskolásokat, akik örömmel folytatják a tanórán elkezdett beszélgetéseket. Témáink voltak: testmegismerés, filmek segítségével helyzetfelismerés, tudatosítás, szituációs játékok. Az óvodásoknak 1x30 perces foglalkozásokat tartottunk az egészséges életmódról: tisztálkodás, táplálkozás, környezettudatosság témában. A foglalkozás végén arra kértük a programban résztvevőket, hogy rajzolják le élményeiket, mi az, ami hatással volt rájuk a program során, ők mire hívnák fel a figyelmet a tudatos élet kapcsán. A rajzokból kiállítást készítettünk, így a szülők, iskolai-óvodai dolgozók is megismerhették a gyerekeik munkáit, gondolkodásmódját. A legjobb munkákat díjaztuk! (A rajzokat csatoljuk!) Az óvodában minden csoport kapott egy ajándékcsomagot, amelyben egyrészt egészséges ételeket találtak (puha figurák), hogy a mindennapokban is játszhassák a mozgó osztályteremben elsajátított ismeretek alapján az egészséges ételekből készülő reggeli-ebéd-vacsora fogásokat. Célunk ezzel is az volt, hogy a gyerekek még inkább tudatosítsák magukban, hogy mire van szüksége a testnek. Emellett a tisztálkodás fontosságát a DM-ben vásárol termékekkel kívántuk bemutatni: tusfürdő, fogkrém, fogkefe, papír zsebkendő stb. (csatolva a fotó). Mindkét intézményben azt a visszajelzést kaptuk, hogy a programnak van létjogosultsága és örömmel befogadják a következő években is.

Bízunk abban, hogy sikerült elérni a kitűzött célt: elülteti az iskolásokban és az óvodásokban a tudatos életmód kialakítására való hajlandóságot. Emellett felhívni a pedagógusok és óvodai dolgozók figyelmét arra, hogy a mindennapokban is alkalmazhatják azokat a filmeket, játékokat, amelyekkel színesebbé tehetik az oktatást, valamint a nevelést. Kézzelfogható a visszajelzések alapján, hogy a szülők fontosnak tartják az ilyen foglalkozásokat mind több alkalommal. Tudjuk, hogy a prevenció csak hosszú távon mérhető. De a FAPSZ KhE azt vallja, hogy egy fecske is csinál nyarat! Ha csak egy gyerekben hagyott nyomott az, hogy miért fontos a leves fogyasztása az étkezések során (Óvodákban különös probléma a helyes táplálkozásra rávenni a gyerekeket!), ha csak egy kamasz gondol később laptopozás közben, hogy 20 percenként érdemes pár percre letenni és átmozgatni az izmokat, hacsak egy pedagógusnak jut eszébe környezet vagy biológia órán visszacsatolni a mozgó osztályteremben hallottakra, MÁR CÉLT ÉRTÜNK!

FOTÓS BESZÁMOLÓNK ITT NÉZHETŐ MEG!


"Egy fecske is csinál nyarat!"

A Sziget Droginformációs Alapítvány felkérésére csatlakoztunk A KŐRÖSI CSOMA SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM egészségmegőrző programjához. A tanintézmény minden osztálya részt vett a programban, 1-4 osztályosokkal az egészséges életmód kialakítására törekedtünk, az 5-12. osztályosok drogprevenciós foglalkozásokon elmélkedhettek arról, hogy a legális vagy illegális drogok a veszélyesebbek, kell-e legalizálni a fiatalok körében oly népszerű marihuánát, milyen jogi következménye lehet annak, ha valaki drogot fogyaszt, terjeszt, termeszt. A 9-12 osztályosokkal Életúttervezés foglalkozáson próbáltuk megfejteni, lehet-e, kell-e egy életre tervezni, ha igen, hogyan, miért, kinek a segítségével?
A diákok a legtöbb osztályban nyitottak, érdeklődőek voltak, mind az alsósok, mind a felsősök. Már a szünetekben is odajöttek, beszélgetéseket kezdeményeztek a gyerekek: "Mi mikor mehetünk? Miről lesz szó?" A mindenkori módszerünk szerint dolgoztunk, és hagytuk, hogy a beszélgetések témáját - amennyire a program engedi - a diákok érdeklődése határozza meg. Tettük ezt azért is, mert az időnk borzasztóan kevés volt arra, hogy mindenre kitérjünk. A foglalkozás első néhány percét ismerkedésnek, szintfelmérőnek szántuk, hogy könnyebb legyen elmerülni a fiatalokat közvetlenül érintő kérdésekben.

Az előadásokon nyitott kérdésekkel vezettük rá a diákokat a helyes megoldásokra. Elsősorban azt erősítettük, hogy minden, ami bekerül a szervezetbe, hatással van az agy és a test működésére, és arra is, hogy a legális és az illegális anyagok milyen módon befolyásolják mindezt. Az alsósoknál a test megismerése, az énkép felismerése került előtérbe, így jutottunk el fokozatosan a drogokig. Az alsós gyerekek aktívak voltak a test megismerésében, szívesen rajzolták meg a belső szerveket és tudásuknak megfelelően elemeztük azok működését. Nagy hangsúlyt fektettünk az egészséges táplálkozás kérdésére. Ügyesen sorolták mindannyian, hogy "Zöldséget, gyümölcsöt kell enni!". Próbáltuk tudatosítani bennük, hogy a gabona és húsfélék is fontosak a szervezet fejlődéséhez, jó működéséhez. A felsősök örömmel vették a szervrendszerek együttes működésének szemléltetését, a szituációs játékokat, a komolyabb témákat.


A XVII. Kerületben élő gyerekek sem térnek el az országos átlagtól a dohányzás tekintetében, már az alsó tagozatban is akadnak diákok, akinek gondja van a dohányzással. A kábítószer használat azonban sokszor generációs-probléma. Az idősebb testvéreknél tapasztalják a drogozást (fű, kristály stb.), a nővér, a báty, a kortársak drogozása számukra elfogadott. Az alkohol jelenléte is mindennapos, nem értékelik drognak. Az energiaital viszont a legsúlyosabb probléma ebben az iskolában is. Ezektől való rosszullétekről szinte minden osztályban hallottunk történetet. Az iskolás nemzedéknek már lételeme az energiaital fogyasztása (tisztelet a kivételnek!) ezért alaphangon pörögnek, azt gondolhatnánk, hogy ilyen a személyiségük, pedig csak az energiaital miatt nem tudnak megfelelően viselkedni. Folyamatosan kialvatlanok, álmosság ellen újabb energiaitalt fogyasztanak és a folyamatnak nincs vége! A Coca-cola-nemzedék után ez az energiaital-nemzedék! Próbáljunk meg tenni ellene!
A kábítószertől nem félnek, buliból néhányan ki is próbálják, de szerencsére nem általános ez sem. A filmek kapcsán értelmes hozzászólások jöttek, bajban tudják, hogy mit tegyenek. A drogok mellett némi szexuális felvilágosítást is belecsempésztünk az előadásokba, hiszen ez szorosan kapcsolódik a drog témához, a buli és dizájner drogok kapcsán jöttek a személyes élmények. A KCSS Iskolában is voltak diákok, akik dizájnerdrog rosszullétről számoltak be. Mindemellett még mindig úgy gondolom, hogy a legális drogok sokkal nagyobb problémát okoznak ebben a kerületben is.
A felsőben életúttervezés foglalkozásokon próbáltuk felvázolni, melyek azok a tudatos döntések, amelyek meghozatala szükséges az egészséges életúthoz. Tanácsokat próbáltunk adni a tovább tanulás tekintetében, vita tárgyát képezte a diploma vagy szakma kérdése. Az 5 legfontosabb tényező, amit fontosnak éreznek az életükben (sorrendet tekintve is!): pénz, egészség, kapcsolatok, család és szerencse. Sajnos a PÉNZ-kérdés itt is erősen dominált. A tudatos döntések kapcsán megnéztünk több filmet is a témákhoz kapcsolódóan, a legnépszerűbb - szinte minden osztályban - a Look up, azaz Nézz fel című rövidfilm volt, amely szókimondóan szembesíti a fiatalokat önmagukkal, vagyis az online nemzedékkel. Hangsúlyos vita alakult ki, hogy az offline vagy online kapcsolatok a gyakoribbak, mit tegyünk, hogy élővé váljanak a baráti és emberi kapcsolatok. A virtuális világ nem a valós világ! Sok ember ide menekül, ki-ki miért, netán magányos, itt keresi a szeretetet, a barátokat vagy a szerelmet. De ez az igazi zsákutca. A gyerekek maguk is hangsúlyozták, "a virtuális barátok is fontosak, de sokkal fontosabb, hogy a valós világban találjuk meg és fedezzük fel az élet igazi örömeit, az igazi barátokat, a szerelmet, mert csak ott lehetünk igazán boldogok!" Volt olyan diák, aki szünetben azzal keresett meg, hogy segítsek neki "leszokni a telefonról". Kérdésemre mihez használja az eszközt, a válasz: "Mindenre. A telefon a mindenem!" A kislány arról számolt be, hogy idén kezdte tanulmányait ebben az iskolában és nem fogadták be, nincsenek barátai... Javasoltam, talán telefon helyett kezdeményezzen élő kommunikációt kortársaival, ha nincs barátja az osztályban, menjen ki a folyosóra, találjon pajtásokra egyéb osztályokban... Nehéz ebben a kérdésben okosnak lenni, de talán jelzésértékű az is, hogy szeretnének élő kapcsolatokat, csak nehezen megy annak kialakítása... Nagyon népszerű téma volt a média hatása, a reklámok befolyásolása. Célom volt felhívni a figyelmet arra, hogy amennyibe kreatív ügynökségek munkatársai lesznek a későbbiekben, tudják, ismerjék és ismerjék fel a reklámok fiatalokra gyakorolt hatását! És annak felelősségét!

Néhány helyen tapasztaltuk, hogy a dohányzással kapcsolatos szigorú törvények ellenére (az iskola 5 méteres körzetében tilos a dohányzás), az iskola kapuja előtt mégis láthatóak cigi csikkek. Mi a prevencióban a nevelésre hagyatkoznánk, mert az egyszeri-kétszeri megjelenésünknek nincs igazán maradandó hatása, ha a pedagógusok nem csatlakoznak a munkánkhoz. A folyamatos jelenlét fontos, ismételjék a tanárok a tőlünk hallottakat, beszélgessenek folyamatosan erről a gyerekekkel! Sajnos, szomorúan tapasztaltuk, hogy a tanárok aktivitása, a téma iránti érdeklődése nagyon gyér volt. Az alsó osztályban még igen, de a felsőben kevés olyan tanár volt, aki szívesen beült volna az előadásra, de kivételek akadtak, Ildikó, az informatika tanár több ízben is, a kémia tanár, még egy kísérlettel is segítette az előadást (a dohányzás káros hatásait mutatta be kémiai eszközök segítségével, köszönet érte!) Nehéz megváltoztatni a szemléletet a diákokban, de mégis minduntalan tudatosítani kell bennük, hogy minden rossz környezeti hatás és szerencsétlen családi körülmény ellenére a jövőjük csak rajtuk múlik. Hisszük, "egy fecske is csinál nyarat!"


Hangot adtunk a Pozitív szenvedélyeknek

Ma van az AIDS világnapja. Hazánkban is egyre több a fertőzött és a beteg. Sok gyermeket is érint a HIV.

A Metropol címlapján "viselt" piros szalaggal ma, az AIDS világnapján az HIV és az AIDS elleni harcra, a prevenció fontosságára hívjuk fel a figyelmet. A kis szalag a HIV-fertőzöttek, az AIDS-betegek ás a vírus elleni harc elkötelezettjei számára jelkép, egyszerre testesíti meg a szeretetet, a vért, a fájdalmat, az AIDS elleni szenvedélyes, olykor kilátástalan harcot - egyben arra is felhívja a figyelmet, hogy a biztonságos szex szinte semmibe sem kerül, de életeket jelenthet.

Dr. Simich Rita, az Országos Egészségfejlesztési Intézet megbízott főigazgató-helyettese a világnap kapcsán lapunknak kiemelte - világszerte nő a fertőzöttek száma, köztük egyre több a nő és a gyermek. Bár a vírus terjedését és a betegség lefolyását egyre jobban ismerjük, egyelőre nincs birtokunkban a biztos, teljes gyógyulást jelentő kezelési módszer.

A legfontosabb feladat hazánkban a megelőzés és a felvilágosítás - információátadás mellett attitűdformálásra is szükség van, amelyet az iskolás években szükséges megkezdeni Szükség van minderre azért is, mert a világ több mint 33 millió fertőzöttjéből közel 2,5 millió gyermek.

Hazánkban idén az év első kilenc hónapjában nyolc beteg halt meg AIDS-ben az Országos Epidemológiai Központ adatai szerint: tavaly ez az egész évre kivetítve kilenc fő volt. Még szörnyűbbek az új fertőzöttek statisztikái: tavaly öszesen 140, iden pedig már kilenc hónap alatt 139 HIV-fertőzöttet regisztráltak. Az AIDS stádiumába az első három negyedévben 21-en léptek hazánkban - tavaly ez az egész évet tekintve volt 23 fő.

Mindennek tükrében nagyon fontos, hogy ne csak december elsején beszéljünk a HIV-ről: az óvszerhasználat, a biztonságos szexuális magatartás és a prevenció minden nap lényeges.

SZÁMOK

  • 6000 ember fertőződik meg naponta HIV-vel a világ valamelyik szegletében

  • 1,8 millió ember halt meg tavaly AIDS-ben

  • 260 ezer gyermek nem éri meg 15 életévét az AIDS miatt

  • 40% fiatal felnőtt a fertőzöttek közül

  • 33% nem is tud fertőzöttségéről Európában uniós statisztikák szerint

Események
Az MTV ma egész napos eseménysorozatra készül a Deák téri Gödörben Sataying Alive programja keretében. A Magyar Ifjúsági Vöröskereszt, a Civil AIDS Fórum, az Anonim AIDS Tanácsadó Szolgálat, az Országos Egészségfejlesztési Intézet, az SzNPTT, az A-HA program és a Durex együttműködésében változatos programokkal, anonim HIV/AIDS szűréssel, este pedig ingyenes koncertekkel veszik fel a harcot a betegség ellen, valamint próbálják felhívni a figyelmet a hazai szexuális és mentálhigiénés felvilágosítás fontosságára.

A Függetlenek a Pozitív Szenvedélyekért Közhasznú Egyesület a Szinyei Merse Pál Gimnázumban tart HIV-prevenciós napot diákok számára: a betegség felvállalása és elfogadása mellett arról is szó eseik a rendezvényen, hogy valójában mennyire anonim a szűrés.

A világnapon az Európai Parlamentben is téma az AIDS elleni küzdelem: John Dalli egészségügyi uniós biztos vitaindító beszédet tart a HIV-szűrésről szervezett szemináriumon.

INTERJÚ
Bagyinszky Ferenc, a Társaság a Szabadságjogokért HIV/AIDS programvezetője

"Megéri" ma egy munkavállalónak tudatnia feletteseivel és munkatársaival, hogy HIV-pozitív?
- Ez csak egyéni döntés eredménye lehet. Néhány olyan foglalkozás van - a sebészeké, az invazív beavatkozást végzőké, a vérrel dolgozóké -, melyeknél kötelező a HIV-szűrés. Ha ez pozitív eredményt hoz, a fenti munkaköröket nem tölthetik be tovább.
Máshol nem kötelező a szűrés és a munkaadóval sem kell közölni, ha valaki HIV-pozitív, ugyanakkor ha valaki lebetegszik vagy el kell utaznia a gyógyszeréért, akkor ezt meg kell oldania. A budapesti, centralizált gyógyszerfelírás ezért nehéz dolog, bárkinek feltűnhet, hogy pont három havonta utazik valaki Budapestre.

Találkoznak olyan esetekkel, amikor a fertőzés elbocsátást eredményez?

- Általában nem közvetlenül emiatt veszíti el valaki az állását - találnak valamilyen másik okot. Sokan azonban félnek a nyilvánosságtól, a további megaláztatásoktól, ezért bár megkeresnek minket, a peres utat nem vállalják.

Mi ennek az oka?
- Ez stigmatizált helyzet - mindenki azt gondolja, hogy aki fertőzött, az homoszexuális, prostituált vagy intravénás droghasználó. Félnek egy légtérben tartózkodni vele - a stigma tudatlanságból és előítéletből fakad. Az emberek lehet, hogy sokszor hallották, hogyan terjed igazából a HIV, mégsem akarjk elhini. Ezért az emberek nem vállalják fel a fertőzöttséget, nem hajlandók előbújni a homályból.

Ezért vesznek részt kevesen a szűréseken is?
- A vizsgálaton való viszonylag alacsony részvételi szám annak következménye, hogy a lakosság nagy része azt hiszi, hogy a HIV és az AIDS nem az ő problémája. A feleség, aki egész életében csak a férjével volt, azt gondolja, miért lenne ő fertőzött? Pedig lehet, hogy a férjének, akár még a házasságkötés előtt, de voltak más kapcsolatai is, melyekből megfertőződhetett.

Anonim blogokon már vallanak fertőzöttek mindennapjaikról, de ez minden bizonnyal nem elég ahhoz, hogy sokakhoz eljusson, mivel is jár a HIV valójában. Milyen lépések lennének szükségesek?
- Nagyon jó, hogy bár arc nélkül is, de legalább így megjelennek, ugyanakkor országos kampányokra lenne szükség. Bizonyos cilvil szervezetek szerveznek kampányokat a meleg közösségen belül vagy szexmunkások számára, de egész lakosságra vonatkozó nagy kampány a kilencvenes évek közepe óta nem volt. 
A Nemzeti AIDS Bizottság is nevetségesen alacsony költségvetéssel dolgozik. A világnap kapcsán sok a program, de egyébként nem használjuk fel a lehetőségeket, hogy beszéljünk a HIV-ről.

Forrás: https://www.metropol.hu/itthon/cikk/658692

Kossuth Rádió - Napközben, 2010.12.01. 9 óra

Kossuth Rádió - Közelről, 2010.12.01. 17 óra

Az instant és alternatív szex elterjedésével nőtt a HIV-fertőzöttek száma Magyarországon

HIV-prevenciós napot tartunk az AIDS Világnapja alkalmából a Szinyei Merse Pál Gimnáziumban. Felmérésünk alapján óriási igény van arra, amire első megkeresésünkkor Tóth Gábor, a gimnázium igazgatója igent mondott.

HIV - egy olyan fogalom, amely még mindig kirekeszt, félelmet szül, olyan tabu, amelyről a középiskolások is keveset tudnak, amiről keveset hallanak. Ezért mai rendezvényünk célja, hogy felhívjuk a figyelmet a hazai szexuális és mentálhigiénés felvilágosítás fontosságára.

A legfrissebb becslések szerint a világon több mint 33 millió HIV fertőzött ember él, köztük 2,5 millió 15 év alatti gyermek. Minden egyes napon újabb 6000 felnőtt ember és ezer gyermek fertőződik meg, és a halálozási arány még mindig ijesztően magas. Az elmúlt évben 1,8 millió HIV-pozitív ember halt meg az AIDS tünetegyüttes következtében, közülük 260 ezer gyermek nem élte meg a 15. életévét. Az újonnan fertőződött felnőttek fele (51%) nő, kb. 40%-a 15-24 éves fiatal felnőtt volt. Magyarországon is évről-évre nő a HIV-betegek száma. 2010. I-III. negyedévében összesen 8 AIDS-beteg halt meg Magyarországon, a tavalyi egész évben 9. 2010. I-III. negyedévében összesen 139 HIV-fertőzöttet regisztráltak, tavaly egész évben 140-et. Ugyancsak az első negyedévben 21 AIDS beteget jelentettek be, tavaly egész évben 23-at, vagyis egyértelmű növekedés tapasztalható.

Az instant és az alternatív szex elterjedésével egyre több heteroszexuális fiatal kerül kapcsolatba a HIV-vel. Mindemellett nőt a különböző nemi úton terjedő megbetegedések száma, amelynek első számú oka az információhiány. A magyar oktatási rendszerben még mindig nincs megfelelő szerepe a felvilágosításnak, a fiatalok pedig riasztóan keveset tudnak a biztonságos szexuális életről, sokuk azt hiszi, a HIV a homoszexuálisok és a drogosok vírusa.

Az Egyesület rendezvényének célja volt, hogy felhívja a figyelmet a nemi úton terjedő betegségekre, a HIV-szűrésekre, és a megelőzés fontosságára, az óvszerhasználatra.

Budapesten, a Szent László Kórházban vizsgáltak, az új fertőzötteknek kb. egyötöde 20 év alatti, sőt, mivel korábbi a fertőzés, azt jelenti, hogy 18 évesen fertőződtek meg. Nemzetközi statisztikák szerint a világon minden hatodik másodpercben egy új ember fertőződik meg HIV-vírussal. Ez percenként 10 új beteget jelent. Vagyis a prevenciós tevékenységünk nincs hiába.

Vendégeink voltak: Turcsán Anna "Az üvegfalon túlról" című könyv szerzője, aki HIV-vetélkedővel tudatosította a diákokban a HIV-fertőzéssel kapcsolatos tudnivalókat.

Bagyinszky Ferenc, a TASZ HIV/AIDS programvezetője arról beszélt, hogy milyen jogai vannak egy HIV-fertőzöttnek az iskolában, a felvételinél. Jobb, ha elhallgatja fertőzöttségét a diák? Ma még sokan azt gondolják, hogy aki fertőzött, az homoszexuális, prostituált vagy intravénás droghasználó. Félnek egy légtérben tartózkodni vele - a stigma tudatlanságból és előítéletből fakad. Az emberek lehet, hogy sokszor hallották, hogyan terjed igazából a HIV, mégsem akarják elhinni. Ezért az emberek nem vállalják fel a fertőzöttséget, nem hajlandók előbújni a homályból. Az anonym szűréseket érdemes igénybe venni - hangsúlyozta Bagyinszky Ferenc. Ha bármilyen jogi probléma adódik a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület segít a diákoknak az eligazodásban.

Miskolci Endrét, a Plusz Egyesület elnökét figyelemmel hallgatták a diákok, hiszen vendégünk beszélt a betegség felvállalásáról, a HIV-fertőzöttek elfogadásáról és arról, hogyan lehet ezzel a fertőzöttséggel együtt élni. Miskolczi Endre felhívta a diákok figyelmét arra, hogy az egyetlen lehetséges védekezés az óvszerhasználat és az átgondolt szexuális kapcsolatok.

Mivel Egyesületünk többek között a pozitív szenvedélyek népszerűsítése mellett emel szót, bemutatunk néhány pozitív szenvedélyt: Keglovich Anita válogatott fotóiból láthattak kiállítást az érdeklődők, bemutatkozott Bucsás Györgyi flamenco táncos, tánctanár, aki a flamenco hazájában, Andalúziában tanulta ezt a magával ragadó táncstílust, valamint Háger-Veress Ákos "bringafüggő", aki örömmel mesélt a "bringakonyha" szervezéséről, és arról, hogyan lehet a téli időszakban is biztonságosan kerekezni.

A HIV-vetélkedőn pozitív szenvedélyekkel kapcsolatos díjakkal jutalmaztuk a diákokat: lovasoktatásra szóló ajándékutalvánnyal, bowling-kuponnal, könyvekkel és természetesen, hogy segítsük a diákokat a védekezésben, óvszert is elhelyeztünk az ajándékcsomagokban.

Prevenciós rendezvényünket 100 db óvszerrel támogatta a RAKO Interrako-Hungária Kft.

(AIDS nap 2010. december 1.)

"A kábítószer erős honvágyat okoz"
HAROLDDAL HEVESBEN

A Sziget Droginformációs Alapítvány felkérésére 2013-ban csatlakoztunk a Máltai Szeretetszolgálat TÁMOP-6.1.2 Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok pályázatának lebonyolításához.

Két tanéven keresztül kétszer jutottunk el minden a pályázatban résztvevő (19) iskolában: Boconádon, Erken Kömlőn, Átányban, Tiszanánán, Tarnaszentmiklóson, Tarnazsadányban, Tarnabodon, Erdőtelken, Kiskörén, Pélyen, Tarnaörsön, Tarnamérán, Tenken... Összesen mintegy 3000 ezer iskolással, és 300 pedagógussal találkoztunk.

Az előadásokat a Sziget Droginformációs Alapítvány mozgó-osztálytermében, a "Zsiráfos-busz"-ban tartottuk meg. Mintegy 10 éve foglalkozunk a drogprevencióval, így van összehasonlítási alapunk, de amivel Heves megyében találkoztunk, olyat korábban még nem tapasztaltunk: a legmegdöbbentőbb a nagyszámú roma lakossággal való ismerkedés volt, amelyet sok esetben nagyon pozitívan, sok esetben viszont negatívan értékeltünk. Számos felemelő és lehangoló élményben volt részünk.

A többségében roma diákokat nevelő iskolák a legmodernebb felszereléssel, braille-írással megjelölt tantermekkel, lifttel, digitális táblákkal (hasonló fővárosi iskolákban sem minden hol van) vannak felszerelve, viszont sok esetben találkoztunk penészes falú, leromlott állapotú iskolákkal is, ezek nem elég hátrányosak, hogy pályázatot nyerjenek!

A diákok a legtöbb iskolában nyitottak, érdeklődőek voltak, mind az alsósok, mind a felsősök. A "különleges helyszín" iránt nagy volt az érdeklődés. Már a szünetekben is odajöttek, beszélgetéseket kezdeményeztek a gyerekek: "Mi mikor mehetünk? Mi lesz ott bent? Benézhetünk?" A mindenkori módszerünk szerint dolgoztunk, és hagytuk, hogy a beszélgetések témáját - amennyire a program engedi - a diákok érdeklődése határozza meg. Tettük ezt azért is, mert az időnk borzasztóan kevés volt arra, hogy mindenre kitérjünk. Mivel a kistérségbe két alkalommal látogattunk el, ezért az első foglalkozás egy ismerkedő, szintfelmérő foglalkozásnak szántuk, így második alkalommal könnyebb volt mélyebben is elmerülni a fiatalokat érintő kérdésekben, bár ez a próbálkozásunk néhányszor kudarcba fulladt.

Az előadásokon nyitott kérdésekkel vezettük rá a gyerekeket a helyes megoldásokra. Elsősorban azt erősítettük, hogy minden, ami bekerül a szervezetbe, hatással van az agy és a test működésére, és arra is, hogy a legális és az illegális anyagok milyen módon befolyásolják mindezt. Az alsósoknál a test megismerése, az énkép felismerése került előtérbe, felsőben már érintettük az illegális drogokat is. Kiemeltük, fontos, hogy ne az első benyomás alapján hozzák meg döntéseinket, hanem mindig a tényekre alapozva, körültekintően válasszanak és döntsenek. Az alsós gyerekek aktívak voltak TAMI (testbábú) megismerésében, a felsősök pedig örömmel vették a szervrendszerek együttes működésének szemléltetését. Néhány érdekesség a mellékelt rajzokon is visszaköszön, amit a kicsiktől kaptunk az órák emlékére.

A hevesi kistérségben élő gyerekek sem térnek el az országos átlagtól dohányzás tekintetében, már alsó tagozatban is akadnak diákok, akinek gondja van a dohányzással, az idősebb testvéreknél tapasztalják a drogozást (fű, kristály stb.). Sokszor generációs-probléma is, nővér, anya, nagymama, vagy báty, apa, nagypapa drogozása számukra elfogadott. Az alkohol mindennapos, nem értékelik drognak. Az energiaital viszont a legsúlyosabb probléma, mint ahogy a gyógyszerfogyasztás is, amelyet sokszor alkalmaznak egyéb anyaggal, így az energiaitalokkal, alkohollal együttesen. Ezektől való rosszullétekről szinte minden iskolában beszámoltak a gyerekek, akár saját tapasztalatukat is, de volt olyan iskola, ahonnan emiatt zártak ki diákokat.

Néhány érdekesség egy-egy iskolából:

Örömünkre szolgált a Kömlői Általános Iskola, ahol az igazgató úrnak köszönhetően (jelenleg már csak testnevelő tanár) minden osztályban sportolnak a gyerekek, a foci az elsődleges a lányok körében is, Erken a gyerekek zöme szintén sportol, de ami lenyűgöző volt az az itteniek máshol nem tapasztalt énekes, táncos kedve, amely színesítette a szüneteket.

Tarnamérán és Boconádon zömében rendezett családi hátterű gyerekekkel találkoztunk, a foglalkozásokon a menetrend szerint tudtunk haladni, a gyerekek értelmesek, aktívak voltak, nemigen tapasztaltunk komoly érintettséget a drogokkal kapcsolatban. Sikerült sok szituációs játékot is beiktatnunk a beszélgetések közé, amelyekben a diákok jókedvvel vettek részt. Tarnamérán a védőnő szünetben vérnyomást mért a gyerekeknek, nem értettük az okát, sok gyereknél tapasztalható állítólag magas vérnyomás, ami szerintünk akár az energiaital vagy a cigaretta rovására is írható. Tarnabodonés Zsadányban főleg családi hátterüket tekintve, többszörösen problémás diákokkal foglalkoztunk, és tapasztaltuk, hogy milyen kilátástalan dolog józan életre nevelni és saját maguk iránti felelősségre ébreszteni azokat a gyerekeket, akik otthon szinte csak rossz szülői és családi mintával találkoznak ebben a tekintetben. Gyerekek elbeszéléseiből tudjuk, hogy nagy családi eseményeken koruktól függetlenül kínálgatják őket alkohollal, és a tényleges részegségig kóstolgatják azt, vagy, hogy első cigarettájukat is az idősebb testvér vagy a szülő tukmálja rájuk. Nagyon fiatalon jutnak kábítószerekhez, erről hangosan és szívesen mesélnek, az idősebb családtagok delíriumát is végignézik. Nem egyszer meséltek közeli élményről: "bátyám Kálmán is felszívja a csíkot... majd pofozza magát"... Kérdésünkre az alkohol és a kábítószerek hatásairól szinte csak negatív beszámolóik voltak, de mégis ismerkednek ezekkel a szerekkel, hiszen természetes tartozéka az életüknek. Szenvtelenül és nevetgélve meséltek nagy családi tragédiákról és többszöri kérdésünkre sem tudtak pozitív kicsengésű történetet mesélni. Tarbabodon a foglalkozás alatt a tanárok, kihasználva a tanításmentes "pihenőidőt" a kamion előtt dohányoztak, a szünetekben gyakran tört ki verekedés, amely csak a határozott tanári fellépés hatására nem fajult el, de láttunk olyan alkalmat is, amikor az idősebb tanuló védte meg a kicsit a többiek haragjától. A hetedik osztályban váratlanul előkerült a HIV-fertőzés témája, a diákok kizavarták (szó szerint!) a tanárt, rögtönzött AIDS-prevenciót tartottunk, de a szokásos és várt kérdések elmaradtak. Úgy éreztük, a diákok sokkal mélyebben szeretnének a problémáról beszélgetni, javasoljuk, hogy az osztályfőnökök vagy a védőnők segítsék őket ebben.

Az egy évvel későbbi, ismétlő foglalkozásokon a korábbi beszélgetések felidézésével kezdtük az órákat. Sajnos nagyon sok helyen tapasztaltuk, hogy a gyerekek alig emlékeznek valamire. A korábban tanultakból leginkább TAMI és a belső szervek működése maradt meg a diákokban. Az energiaital probléma továbbra is hangsúlyosan jelen van, elsősorban a tudatlan szülők hibája ez. Az iskolások még mindig rácsodálkoznak arra, hogy mennyire károsak ezek az italok. Próbáltuk elmagyarázni, hogy sokkal olcsóbb és egészségesebb a kertben összeszedett gyümölcsökből kompótot főzni, kérdés, hogy rávehetők-e erre a szülők. Fontosnak tartanánk ebben a témakörben a szülők tájékoztatását. A 7-8. osztályban tapasztaltuk, hogy mennyire nincsenek rászoktatva a fiatalok arra, hogy véleményük legyen, és meg tudják azt fogalmazni. Az Erki Általános Iskolában a gyerekek kíváncsisága határtalan volt, szünetekben szinte fojtogattak bennünket a kérdéseikkel, nehezen tudtuk őket visszatartani, hogy be ne jöjjenek a buszba. A mozgó osztályterem a szünetekben "pihen", szellőzik, felkészül a következő osztályra. Szünetben szinte mindenkit lefotóztunk, együtt, külön, csoportban... Danikára külön felfigyeltünk, komoly agressziója miatt. Minden szünetben verekszik, fenyegeti a gyerekeket, a családi hátterét érdemes lenne megnézni. Az alkoholos filmben szereplő, síró csecsemőre a következőképpen reagál: "Meg is ölném így" - késszúrásokat imitál. Később megtudtuk: hiperaktív, fogyatékos gyerekről van szó. "Ki mivel oldja a stresszt, feszültséget?" Válasz: "Fel kell akasztani magadat". Találkoztunk egy hetedikes kislánnyal, aki határozottan állította, hogy 16 évesen öngyilkos lesz, már megbeszélte anyukájával. Kérdésünkre, mit vár a haláltól, a válasz: "Legalább találkozom apámmal..." A későbbiekben is tapasztaltuk, hogy ebben a térségben a fiatalok nagy többsége nem akar felnőni, nem szeretne családot.

Erdőtelken az idei tanévben már múltidézéssel kezdtük, tudni szerettük volna, hol folytassuk, mire emlékeznek, van-e értelme a munkánknak. Ez a kérdés azért is nagyon foglalkoztatott bennünket, mert kiderült, hogy az iskolában épp nemrégiben volt "drogprobléma": egy felsős fiú erős nyugtatót, egyesek szerint szívgyógyszert, vagy Rivotril-t hozott az iskolába, azt energiaitallal keverve fogyasztotta és megkínálta vele két társát. Természetesen a fiúk rosszul lettek, mentőt kellett hívni és kórház lett a vége. Az iskola a "drogügyet" úgy oldotta meg, hogy fegyelmi eljárást indított a fiúk ellen, akiket nagy valószínűséggel elbocsátanak az iskolából. Beszélgettünk az ügyben érintett fiú húgával, ő elmondta, hogy"Márkó megbánta, és már nem iszik energiaitalt". Mit szóltak hozzá otthon, kérdeztük. Válasz: - Anya megverte... Úgy gondoljuk, a problémamegoldás nem erőssége sem az iskolának, sem a családnak, javasoljuk a gyermekvédelmisek bevonását az ügybe. Ebben az iskolában találkoztunk olyan hatodikos kislánnyal, aki bevallottan már leszokott a cigarettáról, és olyan nyolcadikossal is, aki már nem iszik energiaitalt, mert magas a vérnyomása. Az egyik tanárnő elmesélése alapján derült fény arra, hogy több kisgyerek szülője drogdíler, illetve prostituáltként dolgozik Hollandiában. Ilyenkor nehéz megszólalni. Azt is mesélte, hogy gyakran kerül a gyerekek kezébe kábítószer, hiszen az árokparton is találnak kis tasakokban porokat, amiket a razziák során a dílerek dobnak ki az autóikból és később nem szedik össze. Örömünkre szolgált, hogy van pozitív példa is. Az erdőtelki második osztályban nagyon értelmes gyerekekkel találkoztunk. Érződik, hogy a tanító néni szereti mind a munkáját, mind a gyerekeket. Az osztályban egy súlyosan beszédhibás, dadogó kisfiú is van. Nagyon aktív, így gyakran megszólalt, osztálytársai mindannyiszor türelemmel végighallgatták. Ritkaság felnőttek körében is. Búcsúzóul kórusban elszavalták nekünk Petőfi: Arany Lacinak című versét. Az átlagosnál ügyesebb és céltudatosabb gyerekekkel is találkoztunk, például a harmadikos Horváth Zsolttal, aki Budapesten a Fradiban focizik. Biztattuk őt, és alig várjuk, hogy néhány év múlva a nevét halljuk majd a labdarúgó-közvetítésekben. A dohányzással kapcsolatos szigorú törvények ellenére (az iskola 5 méteres körzetében tilos a dohányzás), az iskola kapuja előtt mégis minden szünetben dohányoztak a pedagógusok. Szerintünk a negatív példa is ragadós, és amíg a pedagógusok a gyerekek közelében dohányoznak, és cigarettafüstösen mennek be az osztályba, nehéz ellentmondani. Amíg az iskolák nevelési intézményként is működnek Magyarországon, hinnünk kell, hogy a pedagógusok viselkedése ugyanannyira követendő példa a gyerek számára, mint a szülőké, ezért hangsúlyos, amit feléjük mutatunk.

Az Átányi Hanyi Általános Iskolában a szünetekben szabályosan fenyegetve éreztük magunkat: ha nyitva hagytuk a busz ajtaját, beestek rajta a gyerekek (szó szerint), provokáltak minket, célozgattak rá, hogy mit fognak ellopni, dulakodtak. Ha bezártuk, kívülről ütötték ököllel a kamiont, végül megpróbálták felborítani (!). Itt az érték nem számít! A drogtéma jelen van az iskolában, ismerik a drogok használatát, egyértelmű, hogy kevés a "drogtapasztalat-mentes" gyerek. Alsóban még nagyon meg akarnak felelni, gondolkodnak, de már itt is problémás például a barátság, mint téma: "Nekem nincs is barátom..." "Azért szeretem, mert morgó..." Volt olyan gyerek, aki arról mesélt, hogy a bátyja Kálmán "mellettem szúrta magát, elájult, zöld volt, majd pofozta magát..." Elég komoly személyes tapasztalatokról számoltak be. Mint kiderült a legnagyobb probléma a gyógyszer, nyugtatókat: Xanaxot és Frontint szednek, amelyeket a szülőktől lopnak. De van szorgos gyerek is, aki korán kel, mert reggel kihajtja az állatokat, a földeken is dolgozik, Dénes bácsinál, akitől pénzt kapott, mert nem bukott meg elsőben (!). Az erdőtelki iskolából kirúgott fiatalember (energiaital és gyógyszer együttes használata miatt rúgták ki az előző iskolából egyik társával együtt) azért haragudott, mert tudomást szereztünk az esetéről, de a korházban kapott infúziózást nem bánta meg. A drogozás továbbra is jelen van az életében. A fiatalok szókincse gyenge, idegen kifejezéseket egyáltalán nem ismernek és nincsenek gyakorlati ismereteik például az egészséges élelmiszerek területén. Az igazgató úrral sokat beszélgettünk, mint kiderült az iskolában a diákok 20%-ával van probléma, de ők szétzüllesztik a további 80%-ot. A diákok mindent megkapnak az iskolától, ötszöri étkezést, taneszközöket, felújított iskolát, ruhát, cipőt, váltócipőt, mindezt ingyen, mégis van olyan gyerek, aki mezítláb, vagy lyukas ruhában, cipőben jár iskolába. Elgondolkodtatott bennünket, hogy ebben az iskolában, ahol 100% a cigány tanulók aránya mindenféle programot ingyen megkapnak a gyerekek (AHA, szexuális felvilágosítás, DADA, havonta jár hozzájuk egy roma-rendőr, aki a bűnözésről stb. tart előadást) mindez mit sem ér, sőt természetesnek veszik. Ellentétben a mérai iskolával, amely nemhogy nem nyer pályázaton, de mivel nem elég "hátrányosak", egyértelműen nem kapnak támogatást, mégis jóval több továbbtanuló diákot produkálnak évről-évre! Komoly kérdések merültek fel bennünk, hogy ez esetben miért működik az "egyenlők és egyenlőbbek", ha egyébként nem szabad kiemelni és háttérbe szorítani senkit sem származása miatt! A pozitív diszkriminációval miért szorítjuk mégis háttérbe azokat, akik a támogatást valóban megérdemelnék?!

Tarnaszentmiklóson a pici kis iskolában tavaly még az volt a kérdés, hogy vajon megmarad-e az iskola, lesz-e elég beiratkozó gyerek, de idén örömmel konstatálták, hogy minden rendben, 15 elsős lesz szeptemberben. A programban résztvevő diákok aktívak voltak, de nem sok mindenre emlékeztek, inkább csak időtöltésként éltük meg az ottlétet, mint hasznos információ-átadásnak. Főleg TAMI maradt meg az emlékezetükben, vagyis a jól irányított kérdésekre, jó válaszokat adtak, viszont még mindig nehezen tudják magukat kifejezni: "Azt az izét, ami izéli az izét..." válaszok is jöttek. Szomorúan tapasztaltuk, hogy a másodikosok - 9 évesek! - nem akarnak felnőni, nem akarnak családot alapítani. Kérdésünkre, hogy "miért?" a válasz: - "A gyerek az gond." Ez a téma hasonlóképpen visszaköszönt később a hatodik osztályban is. A dolgok közötti összefüggéseket még mindig nem nagyon látják. Felsőben az egészségháromszög szociális oldalának megbeszélésekor, hangosan kuncogtak, örömködve mondták, hogy "jön a nyugdíj, szociális segély, családi pótlék..." Ez is mutatja, hogy mennyire hangsúlyos a családban a pénzkérdés. Hetedikben a múltidézés többé-kevésbé jól ment. Itt is nagy probléma az energiaital, tudják, hogy káros, de isszák. Az alkohol hatásairól szóló film után nem nagyon tudtak érdemben megszólalni, többnyire a lányok hallgatnak. Az alkohol agressziót kiváltó hatása során szót ejtettünk a családon belüli erőszakról, ami megragadta őket, kiderült, hogy többen érintettek. Nyolcadikban a Dealer című film egyik jelenetét játszottuk le témaindítóként. Nyomasztó volt számukra, csupán ennyi vélemény hangzott el. Az viszont megnyugtató, hogy bár nem nagyon szeretnek gondolkodni, szinte mindenki továbbtanul.

Tarnamérán kiváló szervezést tapasztaltunk, vártak már minket, és szeretettel fogadtak. A tanárok minden foglalkozásra elkísérték a gyerekeket, velünk maradtak a buszban, igyekeztek tevékenyen részt venni az órán. A gyerekek a tavalyi előadásokból sok mindenre emlékeztek, így szerencsés helyzetben voltunk, mert egymásra tudtuk építeni a programot, nem éreztük feleslegesnek a munkánkat. Úgy tapasztaltuk, hogy az iskola lehetőségein túl próbál mindent megadni a gyerekeknek a fejlődéshez, továbbtanuláshoz. Nehéz a helyzetük, mint említettem, szinte alig kapnak pályázati támogatást, a település nem számít hátrányos helyzetűnek, így szorulnak hátrányba a kistérség többi községéhez képest. Látogatásunkkal egyidőben került megrendezésre az iskolában a meseíró verseny, amelynek már húsz éves hagyománya van, az igazgatónő Kassáné Gizike büszke arra, hogy ilyen régóta sikerül évről-évre életben tartani a vetélkedőt. Nem kis teljesítmény ez egy iskolától, amely évtizedek óta próbál épülni, szépülni, bővülni, de saját kereteiből ezt nem tudja megtenni. Az itt tanuló nyolcadikos diákoknak, szinte kivétel nélkül, határozott elképzeléseik vannak a jövőjüket illetően, meglepően komoly szakmákat választottak. A települést viszont szeretnék elhagyni, alig akadt diák, aki a szülőhelyén képzeli el a jövőjét. "Csak csirkék vannak meg öregasszonyok, akik mindenkinek beszólnak." Nincsen a faluban kultúrház, "beülős hely, szórakozási lehetőség", nem vonzó a falu a fiatalok számára.

Az iskolák megkapták a programhoz tartozó munkafüzeteket is, reméljük a tanítók, tanárok használják ezeket. Akár osztályfőnöki órán közösen a tanulókkal, akár hazaadva folytatását jelenthetik a munkánknak.

A Harold Hevesben programban munkánkat megnehezítette, hogy a rettenetes útviszonyok miatt nagyon leromlott a kamion állapota, többször kaptunk defektet. Mivel az utak állapotát nem ismertük, erre külön nem készültünk fel. A kamion friss műszaki vizsgával, ellenőrzött állapotban került Hevesbe, nem sejtettük, hogy ennyi plusz odafigyelést, és anyagi befektetést igényel majd.

Több településem a buszt éjszaka rendőrök őrizték, mert fülest kaptak arról, hogy feltörés várható. Kicsit izgultunk, hogy mi vár ránk reggel, de szerencsére az utánfutó nem sérült, ezt köszönjük a rendőröknek és a polgárőröknek! Köszönjük a kamion szállítását végző csapatnak, hogy minden helyszínen üzembe helyezték az utánfutót, ezzel sokban megkönnyítették a munkánkat!

Aranyköpések:

A dohányzás témájához kapcsolódva: "búsoxigén" - kiderült, hogy dúsított-oxigén.

"Kábítószertől gyilkolnak",

"A drog elrontja az eszünket!"

"A kábítószer erős honvágyat okoz!"